Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Kujawsko-pomorskie „na dobrych torach”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
12-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Kujawsko-pomorskie „na dobrych torach”
fot. PKP PLK/Mateusz Klimczuk
W roku 2024 PKP PLK zakończyły wieloletnie prace na linii 207, oddały do użytku nowe przystanki i ogłosiły wielki przetarg na przebudowę stacji Maksymilianowo. W Grudziądzu zakończyła się pierwsza faza remontu mostu przez Wisłę. W roku bieżącym remont linii do Ciechocinka ma umożliwić w końcu wznowienie przewozów do tego uzdrowiska.

Zakończono prace wchodzące w skład czwartego etapu robót na linii 18 między Kutnem a Toruniem Głównym (początkowo zakładanym terminem był rok 2023). – W latach 2016-2024 na modernizację odcinka przeznaczyliśmy łącznie około 250 mln zł netto – informują PKP PLK. Ostatni etap prac m. in. zwiększył bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych we Włocławku i Toruniu.

Na stacji Włocławek przebudowano również perony, ustawiono nową wiatę i wyremontowano przejście podziemne, w którym wkrótce ma zostać uruchomiona winda. Zarządca zapowiada też oddanie do użytku systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Wszystkie prace na stacji Włocławek kosztowały ponad 33 mln zł. W ubiegłym roku rozpoczęły się także prace przygotowawcze do przebudowy stacji Bydgoszcz Fordon i Rypin. Ta druga była w ostatnich latach znana z tego, że zatrzymywała się na niej wyłącznie jedna para pociągów TLK – pociągów regionalnych brakowało i brakuje. Ma się to zmienić po modernizacji, do której dokumentacja projektowa jest właśnie przygotowywana – inwestycja ma rozpocząć się w ostatnim kwartale 2025 r. Oba zadania są, według wyliczeń PKP PLK, warte ok. 80 mln zł.

W ubiegłym roku zakończono też prace na trasie Grudziądz – Gardeja o wartości netto ponad 28 mln zł (o trwającej 11 lat remontowej epopei na tej linii pisaliśmy szerzej tutaj). Tym samym cała linia 207 z Torunia Wschodniego do Malborka jest już zrewitalizowana. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrosła z 70 do 120 km/h, a czas podróży pomiędzy Grudziądzem a Gardeją skrócił się o ok. 5 minut. Na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie perony zostały wyremontowane.

Za nami jest też pierwszy etap remontu najdłuższego w Polsce (blisko 1100 m długości) grudziądzkiego mostu kolejowo-drogowego przez Wisłę. Prędkość wzrosła tu z 50 do 80 km/h. Konstrukcja stalowa przęseł pod nawierzchnią kolejową została zabezpieczona antykorozyjnie, elementy uszkodzone naprawiono lub wymieniono wraz z szynami, podkładami, mostownicami oraz chodnikami roboczymi. Wszystko razem kosztowało ponad 47 mln zł netto.

– Istotne są również efekty prac utrzymaniowych, które, choć [są] mniej spektakularne niż wielkie inwestycje, mają zasadnicze znaczenie dla właściwego utrzymania infrastruktury, przekładając się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem do pracy lub szkoły – przypominają PKP PLK. Tego typu prace wykonano w 2024 r. np. na odcinku Prądy – Zielonczyn (linia 18), co pozwoliło podnieść prędkość pociągów do 120 km/h i skrócić czas przejazdu Nakło – Bydgoszcz o blisko 5 minut. Na tej samej linii wymieniono nawierzchnię peronów w Bydgoszczy Osowej Górze, Pawłówku i Zielonczynie.

W województwie powstało kilka przystanków, których budowę sfinansowano z państwowego „programu przystankowego”. Należą do nich: Grudziądz Śródmieście (na linii 208) oraz Grudziądz Rządz (linia 207). Perony przystanku Bydgoszcz Zachód doczekały się natomiast przebudowy, a Grudziądz Mniszek – nowego, bezpiecznego dojścia. W tym roku zarządca infrastruktury planuje oddanie do użytku nowych przystanków w Trzeciewnicy (linia 18) i Dąbrowie Chełmińskiej (linia 209) oraz przebudowanego przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Łączna wartość zakończonych i realizowanych prac to 40,3 mln zł netto.

Bardzo ważną dla kujawsko-pomorskiego odcinka linii 201 decyzją było ogłoszenie przetargu na modernizację stacji Maksymilianowo. Linia 201 krzyżuje się tu z Magistralą Węglową (linia 131). Inwestycja ma kosztować aż 1,5 mld zł. W tym roku PKP PLK chcą ogłosić kolejne postępowania na trzy odcinki linii 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną (Maksymilianowo – Wierzchucin, Wierzchucin – Lipowa Tucholska i Lipowa Tucholska – Kościerzyna).

W grudniu 2025 r. pociągi mają powrócić do Ciechocinka. To efekt porozumienia podpisanego z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miastem Ciechocinek. – W ramach planowanych prac wymienimy nawierzchnię peronów nie tylko w popularnym uzdrowisku, ale także w Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Wyremontujemy tor i rozjazdy, a wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewnią sprawne i bezpieczne podróże pociągiem z prędkością do 120 km/h – zapowiada zarządca.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Infrastruktura

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Roman Czubiński 09 stycznia 2025

PKP PLK podsumowują inwestycje w Małopolsce

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje w Małopolsce

PKP PLK/Roman Czubiński 07 stycznia 2025

Kutno: Wciąż nie ma kompletu urządzeń informacji pasażerskiej

Infrastruktura

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Roman Czubiński 27 grudnia 2024

PKP PLK przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Infrastruktura

PKP PLK: Przełom w inwestycjach na Pomorzu

Roman Czubiński 09 stycznia 2025

PKP PLK podsumowują inwestycje w Małopolsce

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje w Małopolsce

PKP PLK/Roman Czubiński 07 stycznia 2025

Kutno: Wciąż nie ma kompletu urządzeń informacji pasażerskiej

Infrastruktura

PKP PLK: Modernizacje i nowa łącznica na Podkarpaciu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Infrastruktura

PKP PLK podsumowują inwestycje na Mazowszu

Roman Czubiński 27 grudnia 2024

PKP PLK przygotowane na świąteczne i noworoczne podróże

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5